Понеділок, 23.12.2024, 09:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Борзнянська ЗОШ І-ІІІ ступенів
імені Христини Алчевської

Меню сайту
Історія школи
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 131
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Урок української літератури "Поспішайте творити добро...", учитель Бойко Т. Д.

Тема. Позакласне читання.

«Поспішайте творити добро…» за оповіданням Б. Грінченка «Грицько»

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Б. Грінченка, зробити аналіз змісту оповідання «Грицько», розкрити психологію поведінки героїв; розвивати навички ідейно-художнього аналізу твору, спостережливість, бажання зрозуміти задум автора, уміння уявляти прочитане, робити самостійні висновки, творчий потенціал дітей; сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до ближнього.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок вільного спілкування.

Обладнання: презентація до уроку, відеоролик про Х. Алчевську, завдання для роботи в групах, комп’ютер, аркуші самооцінки уроку, твори Б. Грінченка, ангелочки з побажаннями.

Епіграф. Так треба жити, щоб нікому зла не чинити!

Народна мудрість

Проблемне запитання. Над чим спонукає замислитися твір Б. Грінченка «Грицько» ?

Хід уроку

I Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності до уроку

 - Діти, погляньте один на одного, посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок. А я, щоб підбадьорити вас, зменшити ваше хвилювання, дарую вам ангелочків з побажаннями.

II Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

  1. Слово вчителя
  • - Багато майстрів художньої літератури у своїх творах відстоюють ідеали добра, любові, благородних людських почуттів.
  • - Давайте пригадаємо,які твори українських письменників, де втілені найкращі людські якості, ви читали?
  • - Доброта – це та риса характеру, яку цінували в усі часи, саме добрих людей люблять і поважають найбільше. Таким був Борис Дмитрович Грінченко, про творчість якого ми поговоримо на сьогодняшньому уроці.

2   Оголошення теми уроку

3.  Оголошення мети уроку.

III Основний зміст уроку

  1. Оголошення епіграфу уроку, пояснення його змісту
  2. Учні зачитують прислів’я та приказки про позитивні людські якості.
  3.  Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом письменника (група «Біографи»):
  • дитинство;
  • освіта;
  • сім’я;
  • Б. Грінченко та Х. Алчевська (перегляд відеоролика);
  • «Словарь української мови»;
  • діяльність письменника.
  1. Запитання до учнів:
  • Що таке оповідання?
  1. Учні зачитують складений вдома план до оповідання Б. Грінченка «Грицько».
  2. Робота в групах (відновлення сюжетного ланцюжка оповідання Б. Грінченка «Грицько»).
  3. Учні презентують асоціативний кущ до слова «добро».
  4.  Робота над змістом оповідання:

7.1 оголошення проблемного запитання;

7.2 бесіда з елементами аналізу:

  • Чому Грицько так радів бубликові?
  • Як автор відтворює радісні переживання хлопчика? (Радий, веселий)
  • Чому автор повторює слово „веселий”, „радий”? Як ці слова називаються? З якою метою вживаються в тексті?
  • А тепер зверніть увагу на те, як автор описує бублик. Чому автор кілька разів повторює слово „великий”?
  • Яке на той час було свято? Що ви про нього знаєте? (Відповідає учень, який готував індивідуальне завдання)
  • Чому Грицько не одразу з’їв бублик?
  • Що він вирішив зробити?
  • Кого він зустрів у садку?
  • Хто такий Семен? Що ви знаєте про нього?
  • Що ви знаєте про життя Семена та його батьків?
  • Скажіть, як Грицькова мати пояснювала похмурість сусідки Мотрі?
  • А батько?
  • Чи зрозумів хлопчик слова батька?
  • Чию думку спочатку поділяв Грицько?
  • Що ви подумали про Семена, коли дізналися, що він рвав вишні в чужому садку?
  • Чим він пояснює свій вчинок? (У чужому садку більше вишень)
  • Зверніть увагу на поведінку Семена. Як автор передає його внутрішній стан? („Зблід”, почервонів страшенно”; „погляд сердитий”; „почервонів ще дужче”; „зробилось  сором.)
  • Чому мати не дозволяла синові, Семену, рвати вишні у власному садку?  Зачитайте.
  • Чи виправдовує це Семена? (Коли рвав вишні у чужому садку)
  • Що змусило Грицька налаштуватися до бою?
  • Чи треба було це робити?
  • Що б зробили ви у цій ситуації?
  • А тепер прочитаймо за дійовими особами уривок від слів: „Скрик був голосний...” – до слів: „А потім роздумавсь...”
  • Чи правильно, на вашу думку, зробив Семен, коли сказав матері, що Грицько хотів його побити?
  • Що ви знаєте про матір Семена? (Вдова; бліде, змучене обличчя; страшенно любила свого сина;  позападалі очі)
  • Чому Грицько не пояснив матері Семена, що її син сказав неправду?
  • Як би ви вчинили в такому випадку?
  • Як це характеризує Грицька?
  • Куди він вирішив піти? Чому саме туди?
  • Прочитайте опис кручі та річки під нею. З якою метою автор описує їх? Яке це має значення для розуміння зображеної далі події? (Автор ніби готує читача: щось має статися, наближається небезпека)
  • Розгляньте фото П. Лук’яненка „Круча” Чи вдало відтворено те, про що описав письменник?
  • Як називається опис природи в художньому творі? А в живописі?
  • Чому, на вашу думку, Семен хотів вихопити бублик у Грицька: щоб помститися за те, що Грицько хотів його побити, чи просто, щоб його з’їсти?
  • Як ви ставитеся до цього вчинку?
  • Чому Мотря, мати Семена, не спинила свого хлопця? Чи правильно вона зробила?
  • Що сталося з Семеном?
  • Прочитайте, як у тексті передано розпач матері, її відчай.
  • Чому, незважаючи на те, що трапилося між хлопцями, Грицько кинувся з кручі в річку, щоб врятувати Семена?
  • А як би вчинили ви?
  • Чи назвали б ви цей вчинок благородним?
  • Поясніть лексичне значення слова „благородний”. (Відповідає учень, який готував індивідуальне завдання)
  • Чи змінилося ставлення Грицька до Семена та його матері?
  • Прочитайте роздум хлопчика.
  • Чи зародилося в хлопчика співчуття до них?
  • Перечитайте останній абзац оповідання. Від якої особи він написаний? Чому?
  • Яким персонажам письменник співчуває, а яким – ні? А ви? Чому?

8. Робота в групах:

    І група. Сформулювати тему оповідання.

    ІІ група. Визначити ідею твору.

    ІІІ група. Довести, що твір «Грицько» - оповідання.

    ІV група. Які проблеми піднімає автор у творі?

IV Підсумки уроку

1. Учні дають відповідь на проблемне запитання.

2. Декілька учнів читають записані в читацькому щоденнику враження від прочитаного оповідання Б. Грінченка «Грицько»

2. Заключне слово вчителя

 - Б. Грінченко в оповіданні зобразив одвічну боротьбу добра і зла, правди і кривди. Моральну настанову – не залишай друга в біді. Твір закінчився щасливо. Я надіюся, що після сьогоднішнього спілкування ви будете добрішими та більше будете поважати один одного.

V Оцінювання

VІ Домашнє завдання :

Середній рівень навчальних досягнень. Аналізувати образи Грицька та Семена (усно).

Достатній рівень навчальних досягнень. Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору Б. Грінченка «Грицько».

Високий рівень навчальних досягнень. Написати твір-роздум «Земля буде такою, якими будуть люди».

 

Категорія: Мої статті | Додав: borzna (29.11.2016)
Переглядів: 871 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Корисні посилання
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz