Тема. Позакласне читання.
«Поспішайте творити добро…» за оповіданням Б. Грінченка «Грицько»
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Б. Грінченка, зробити аналіз змісту оповідання «Грицько», розкрити психологію поведінки героїв; розвивати навички ідейно-художнього аналізу твору, спостережливість, бажання зрозуміти задум автора, уміння уявляти прочитане, робити самостійні висновки, творчий потенціал дітей; сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до ближнього.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок вільного спілкування.
Обладнання: презентація до уроку, відеоролик про Х. Алчевську, завдання для роботи в групах, комп’ютер, аркуші самооцінки уроку, твори Б. Грінченка, ангелочки з побажаннями.
Епіграф. Так треба жити, щоб нікому зла не чинити!
Народна мудрість
Проблемне запитання. Над чим спонукає замислитися твір Б. Грінченка «Грицько» ?
Хід уроку
I Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності до уроку
- Діти, погляньте один на одного, посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок. А я, щоб підбадьорити вас, зменшити ваше хвилювання, дарую вам ангелочків з побажаннями.
II Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
- Слово вчителя
- - Багато майстрів художньої літератури у своїх творах відстоюють ідеали добра, любові, благородних людських почуттів.
- - Давайте пригадаємо,які твори українських письменників, де втілені найкращі людські якості, ви читали?
- - Доброта – це та риса характеру, яку цінували в усі часи, саме добрих людей люблять і поважають найбільше. Таким був Борис Дмитрович Грінченко, про творчість якого ми поговоримо на сьогодняшньому уроці.
2 Оголошення теми уроку
3. Оголошення мети уроку.
III Основний зміст уроку
- Оголошення епіграфу уроку, пояснення його змісту
- Учні зачитують прислів’я та приказки про позитивні людські якості.
- Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом письменника (група «Біографи»):
- дитинство;
- освіта;
- сім’я;
- Б. Грінченко та Х. Алчевська (перегляд відеоролика);
- «Словарь української мови»;
- діяльність письменника.
- Запитання до учнів:
- Учні зачитують складений вдома план до оповідання Б. Грінченка «Грицько».
- Робота в групах (відновлення сюжетного ланцюжка оповідання Б. Грінченка «Грицько»).
- Учні презентують асоціативний кущ до слова «добро».
- Робота над змістом оповідання:
7.1 оголошення проблемного запитання;
7.2 бесіда з елементами аналізу:
- Чому Грицько так радів бубликові?
- Як автор відтворює радісні переживання хлопчика? (Радий, веселий)
- Чому автор повторює слово „веселий”, „радий”? Як ці слова називаються? З якою метою вживаються в тексті?
- А тепер зверніть увагу на те, як автор описує бублик. Чому автор кілька разів повторює слово „великий”?
- Яке на той час було свято? Що ви про нього знаєте? (Відповідає учень, який готував індивідуальне завдання)
- Чому Грицько не одразу з’їв бублик?
- Що він вирішив зробити?
- Кого він зустрів у садку?
- Хто такий Семен? Що ви знаєте про нього?
- Що ви знаєте про життя Семена та його батьків?
- Скажіть, як Грицькова мати пояснювала похмурість сусідки Мотрі?
- А батько?
- Чи зрозумів хлопчик слова батька?
- Чию думку спочатку поділяв Грицько?
- Що ви подумали про Семена, коли дізналися, що він рвав вишні в чужому садку?
- Чим він пояснює свій вчинок? (У чужому садку більше вишень)
- Зверніть увагу на поведінку Семена. Як автор передає його внутрішній стан? („Зблід”, почервонів страшенно”; „погляд сердитий”; „почервонів ще дужче”; „зробилось сором.)
- Чому мати не дозволяла синові, Семену, рвати вишні у власному садку? Зачитайте.
- Чи виправдовує це Семена? (Коли рвав вишні у чужому садку)
- Що змусило Грицька налаштуватися до бою?
- Чи треба було це робити?
- Що б зробили ви у цій ситуації?
- А тепер прочитаймо за дійовими особами уривок від слів: „Скрик був голосний...” – до слів: „А потім роздумавсь...”
- Чи правильно, на вашу думку, зробив Семен, коли сказав матері, що Грицько хотів його побити?
- Що ви знаєте про матір Семена? (Вдова; бліде, змучене обличчя; страшенно любила свого сина; позападалі очі)
- Чому Грицько не пояснив матері Семена, що її син сказав неправду?
- Як би ви вчинили в такому випадку?
- Як це характеризує Грицька?
- Куди він вирішив піти? Чому саме туди?
- Прочитайте опис кручі та річки під нею. З якою метою автор описує їх? Яке це має значення для розуміння зображеної далі події? (Автор ніби готує читача: щось має статися, наближається небезпека)
- Розгляньте фото П. Лук’яненка „Круча” Чи вдало відтворено те, про що описав письменник?
- Як називається опис природи в художньому творі? А в живописі?
- Чому, на вашу думку, Семен хотів вихопити бублик у Грицька: щоб помститися за те, що Грицько хотів його побити, чи просто, щоб його з’їсти?
- Як ви ставитеся до цього вчинку?
- Чому Мотря, мати Семена, не спинила свого хлопця? Чи правильно вона зробила?
- Що сталося з Семеном?
- Прочитайте, як у тексті передано розпач матері, її відчай.
- Чому, незважаючи на те, що трапилося між хлопцями, Грицько кинувся з кручі в річку, щоб врятувати Семена?
- А як би вчинили ви?
- Чи назвали б ви цей вчинок благородним?
- Поясніть лексичне значення слова „благородний”. (Відповідає учень, який готував індивідуальне завдання)
- Чи змінилося ставлення Грицька до Семена та його матері?
- Прочитайте роздум хлопчика.
- Чи зародилося в хлопчика співчуття до них?
- Перечитайте останній абзац оповідання. Від якої особи він написаний? Чому?
- Яким персонажам письменник співчуває, а яким – ні? А ви? Чому?
8. Робота в групах:
І група. Сформулювати тему оповідання.
ІІ група. Визначити ідею твору.
ІІІ група. Довести, що твір «Грицько» - оповідання.
ІV група. Які проблеми піднімає автор у творі?
IV Підсумки уроку
1. Учні дають відповідь на проблемне запитання.
2. Декілька учнів читають записані в читацькому щоденнику враження від прочитаного оповідання Б. Грінченка «Грицько»
2. Заключне слово вчителя
- Б. Грінченко в оповіданні зобразив одвічну боротьбу добра і зла, правди і кривди. Моральну настанову – не залишай друга в біді. Твір закінчився щасливо. Я надіюся, що після сьогоднішнього спілкування ви будете добрішими та більше будете поважати один одного.
V Оцінювання
VІ Домашнє завдання :
Середній рівень навчальних досягнень. Аналізувати образи Грицька та Семена (усно).
Достатній рівень навчальних досягнень. Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору Б. Грінченка «Грицько».
Високий рівень навчальних досягнень. Написати твір-роздум «Земля буде такою, якими будуть люди».
|