Мета й основні завдання програми: організувати раннє і поетапне виявлення здібних та обдарованих дітей, розробити цілісну систему діагностичних заходів за допомогою яких налагодити впровадження ефективних методичних засобів з метою пошуку, навчання і самовдосконалення здібних учнів, створити умови для гармонійного розвитку особистості.
Принципи та передумови впровадження програми
- Послідовність у діях адміністрації, педагогів, психологічної служби школи.
- Системність у роботі з творчою молоддю.
- Природовідповідність – урахування вікових, індивідуальних особливостей дитини.
- Об'єктивність і науковість інформації, що використовується.
- Єдність поваги та вимогливості до особистості учня.
- Саморозвиток особистості. Формування навичок самостійного оволодіння навчальною інформацією.
- Свобода вибору особистості.
- Неперервність розвитку професійного рівня вчителів, які працюють з обдарованими учнями.
- Гуманізм.
- Наочність.
Форми та методи роботи
Залучення обдарованих дітей до безперервного процесу самовдосконалення через збільшення операційного поля учнів, системне використання різних видів урочної та позаурочної діяльності, а саме:
- гуртки;
- спортивні секції;
- інтелектуальні ігри;
- предметні олімпіади;
- наукова робота в МАН;
- дослідницька робота;
- використання альтернативних програм;
- конкурси;
- турніри;
- виховні години;
- нестандартні уроки;
- конференції;
- спостереження;
- консультації;
- діагностика;
- освітні проекти;
- творчі звіти;
- фестивалі;
- зустрічі з цікавими людьми;
- розробка навчальних програм;
- предметні тижні;
- лекції;
- доповіді;
- факультативи;
- спецкурси;
- екскурсії.
Учасники програми
Реалізація програми передбачає консолідацію зусиль усього педагогічного колективу, батьків, наукових установ, позашкільних закладів.
Учасниками програми є:
- адміністрація школи;
- учителі;
- учні;
- класні керівники;
- психолог;
- соціальний педагог;
- батьки;
- члени спортивних секцій;
- бібліотекар;
- громадськість.
Пошук та виявлення обдарованих дітей
- Розробка та проведення раннього діагностування учнів 1-2-х класів.
- Проведення педагогічного консиліуму з учителями 3-4 класів «Обдаровані діти, хто вони».
- Організація виставки малюнків, поробок, конкурсів швидкої лічби, розв’язання головоломок, знання лічилок, загадок, віршів, казок.
- Проведення математичної олімпіади для учнів 4 класів.
- Проведення педагогічного мосту «Створення оптимально освітнього середовища для п’ятикласників».
- Проведення серед учнів 3-11 класів І етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика.
- Проведення тестування учнів 5 класів для виявлення рівня навченості п’ятикласників.
- Забезпечення диференціації навчання учнів 5-6 класів з метою підтримки здібних до навчання школярів.
- Проведення для учнів 5-7 класів:
- оглядів дитячої творчості юних художників, декоративно-ужиткових видів мистецтва;
- шкільних спартакіад;
- оглядів-конкурсів (музичних, вокальних, хореографічних);
- змагань на першість школи з шашок та шахів.
10. Проведення для учнів 8-11 класів:
- шкільних олімпіад із базових дисциплін;
- конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт з предметів;
- предметних тижнів, декад;
- конкурсів ерудитів;
- конкурсів-виставок учнівських робіт художньої творчості та декоративно-ужиткових видів мистецтва;
- оглядів-конкурсів (музичних, вокальних, хореографічних);
- шкільних та міських спартакіад.
11. Поповнення інформаційного банку "Обдарована дитина" такими даними:
- про обдарованих дітей;
- про учасників районних предметних олімпіад;
- про учнів, які взяли участь у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт;
- про вчителів, керівників гуртків, які працюють з обдарованими дітьми.
Навчання та виховання обдарованих дітей у школі
- Забезпечення індивідуального підходу в навчанні та вихованні здібних та обдарованих школярів через диференціацію та особистісно орієнтоване навчання.
- Продовження профільного навчання у 10-11-х класах згідно з навчальною базою та побажаннями учнів та їх батьків.
- Використання годин варіативної складової навчального плану для розвитку творчих здібностей учнів.
- Проведення інтелектуальних конкурсів, змагань для обдарованих школярів.
- Продовження запровадження курсів за вибором, спрямованих на поглиблення інтелектуального розвитку з урахуванням бажання дітей та батьків.
- Проведення зустрічей школярів із політичними, релігійними діячами, письменниками, видатними людьми.
- Запровадження системи стимулів для педагогів, що працюють з обдарованими дітьми.
- Розширення мережі гуртків у школі. Залучення учнів до участі в спортивних секціях ДЮСШ.
- Організація підготовки команди учнів 9-11-х класів для участі у районному етапі гри «Що? Де? Коли?»
Науково-методичне забезпечення програми
- Організація педагогічних лекторіїв з психології, педагогіки для батьків обдарованих дітей.
- Огляди науково-методичної літератури, матеріалів періодичної преси про роботу з обдарованими дітьми (на засіданнях педагогічної, методичної рад, творчої групи вчителів).
- Систематиче проведення науково-практичних та науково-методичних конференцій, «круглих столів» з проблем навчання та виховання здібних та обдарованих учнів.
- Надання науково-методичної допомоги вчителям, які працюють зі здібними та обдарованими учнями.
Очікуваний результат
Організація навчально-виховного процесу з використанням різноманітних методів навчання, надання допомоги обдарованим учням з урахуванням рівня інтелектуального та соціального розвитку дитини. Акцентування уваги на використанні творчих методів навчання, спрямування їх на:
- можливості, що раніше були не визначені або не використані;
- повагу до бажання дітей працювати самостійно;
- надання дитині свободи вибору;
- індивідуалізацію навчання залежно від особливостей учня;
- створення умов для конкретного втілення творчої ідеї;
- заохочення до роботи над проектами-пропозиціями самих учнів;
- повагу до потенційних можливостей учнів, які відстають у навчанні;
- організацію безпосереднього спілкування учнів класу з обдарованими;
- створення творчого середовища, яке сприяє розвитку природних можливостей кожного школяра.