Рекомендації щодо розвитку читацьких інтересів учнів
Тема уроку: Символіка числівників
Цілі навчально-пізнавальної діяльності:
- учень знає відомості про числівник як самостійну частину мови;
- учень розуміє символічне значення окремих кількісних числівників у художньому тексті;
- учень застосовує набуті знання про числівники та їх символічне значення в нових навчальних ситуаціях;
- учень аналізує виражально-образну роль числівників у текстах українських письменників, виявляє взаємозв’язок між словом і образом, виражає читацьку зацікавленість, бачить помилки, прорахунки в логіці міркувань;
- учень бере участь у складанні невеликого творчого звіту на основі результатів проведеного дослідження;
- учень оцінює значущість результатів дослідження магії чисел для виконання поставленого завдання.
Інструкція
1. Дайте визначення числівнику як частині мови.
2. Проведіть групове дослідження символіки числівників на основі прочитаних творів української літератури (у роботі бажано використати книгу В. Войтовича «Українська міфологія»).
3. Підготуйте груповий звіт про дослідження в усній (письмовій) формі: розкажіть про те, які асоціації викликають окремі кількісні числівники, що вони символізують у творчості письменників.
Ця технологія має дослідницький характер. Виконання її інструкції спонукатиме учнів замислитися над символічним значенням таких числівників, як нуль, один, два, три, чотири, п’ять, сім, дев’ять, десять, одинадцять, дванадцять, тринадцять, сорок тощо. Водночас технологія дасть змогу прилучити учнів до читання української книжки
Тема уроку: Книга вчить, як на світі жить
Цілі навчально-пізнавальної діяльності:
- учень знає поняття «крилаті слова (вислови)», «афоризми», «прислів’я», «підтекст»; тематичні приклади крилатих висловів (серед них і крилаті слова українських письменників про книгу);
- учень розуміє структурно-змістові особливості твору-роздуму;
- учень застосовує набуті тематичні знання, уміння виразно читати в нових навчальних ситуаціях;
- учень аналізує художній текст із погляду єдності змісту й форми, виявляє читацький інтерес, бачить помилки, прорахунки в логіці міркувань щодо узагальненої думки крилатих висловів;
- учень складає твір-роздум на задану тему;
- учень оцінює відповідність міркувань, висновків темі й основній думці твору.
Інструкція
1. Пригадайте, що таке прислів’я, крилаті слова.
2. Поясніть, як ви розумієте підтекст прислів’я «Книга вчить, як на світі жить».
3. Наведіть приклади висловлювань видатних людей (афоризмів) про книгу (використайте збірник крилатих висловів в українській літературній мові А. Коваль,
В. Коптілова).
4. Розкрийте узагальнене значення наведених вами крилатих висловів.
5. Виразно прочитайте афористичний вислів І. Франка.
Книги – морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить (І. Франко).
1.Зробіть аналіз поданої строфи з погляду єдності змісту і форми.
2.Розкажіть про роль книжки у своєму житті.
3.Назвіть типологічні особливості твору-роздуму.
4.Напишіть твір-роздум за прислів’ям «Книга вчить, як на світі жить», використовуючи крилаті вислови.
Технологія «Книга вчить, як на світі жить» може бути застосована на уроці розвитку зв’язного мовлення під час написання твору-роздуму, наприклад, на морально-етичну тему. Відшукування, виразне читання й тлумачення крилатих висловів утверджує традицію читання, розвиває чуття мови, збагачує мовленнєво-мислительну діяльність восьмикласників, формує навички самостійного спілкування з книгою за усвідомленим вибором, сприяє виробленню активної життєвої позиції.
Тема уроку: Письменники рідного краю
Цілі навчально-пізнавальної діяльності:
- учень знає поняття «стилі мовлення», окремі відомості про письменників-земляків;
- учень розуміє особливості художнього і публіцистичного стилів мовлення;
- учень застосовує набуті знання про стилі мовлення, інформацію про письменників рідного краю в нових навчальних ситуаціях;
- учень аналізує тексти письменників рідного краю, виявляє читацький інтерес, бачить помилки, прорахунки в логіці міркувань щодо поставленого завдання;
- учень бере участь у складанні групової статті в публіцистичному стилі на задану тему, оформленні творчого матеріалу у вигляді учнівського веб-сайту чи газетної сторінки «Видатні люди нашого краю»;
- учень оцінює відповідність міркувань, висновків мовленнєвому завданню.
Інструкція
1.Назвіть особливості публіцистичного стилю, вкажіть, чим він відрізняється від художнього.
2.Скажіть, яких письменників рідного краю ви знаєте, що вас найбільше схвилювало в їхніх творах.
3.Організуйте «літературний вернісаж» (робота в групах): підготуйте для групи суперників цікаві запитання (відтворювального, аналітичного характеру) за творчістю письменників-земляків.
4.Розробіть спільний (груповий) проект публіцистичної статті про письменників рідного краю.
5.Оформіть групові статті у вигляді учнівського веб-сайту на комп’ютері чи газетної сторінки «Видатні люди нашого краю».
Технологія «Письменники рідного краю» спрямована на розвиток зв’язного мовлення учнів і поєднує в собі елементи групового, проектного навчання, роботу з комп’ютером. Такий підхід, без сумніву, передбачає формування читацьких інтересів, внутрішньої потреби до читання книги, уміння чітко і виразно висловлювати думки, уявлення, вимогливо й дбайливо ставитися до слова.
Як бачимо, наведені технології навчання є способом вироблення читацького інтересу в комплексі з окремими мовними і мовленнєвими вміннями та навичками, що передбачає чітко визначену послідовність дій (відповідно до інструкції), орієнтованих на заздалегідь окреслений кінцевий результат. При цьому педагогічні технології кооперованого, інтегрованого, дослідницького, проектного, комп’ютерного навчання в рамках внутрішньопредметних (локальних) технологій зазнають методичного переосмислення, інтерпретації відповідно до конкретних цілей.