П`ятниця, 10.05.2024, 20:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Борзнянська ЗОШ І-ІІІ ступенів
імені Христини Алчевської

Меню сайту
Історія школи
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 131
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Урок вільного спілкування "І. Франко "Украдене щастя", Бойко Т. Д.

10 клас

 

Урок вільного спілкування

 

ТЕМА. Драматургія І. Я. Франка. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя»

Мета: познайомити учнів із драмою І.Франка «Украдене щастя», розкривши й проаналізувавши її зміст, вчити давати оцінку героям, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; шляхом бесіди підвести учнів до з'ясування основних проблем п'єси: кохання, зради, сім'ї, щастя, моральних норм та формувати соціальні життєві компетентності: розуміння поняття щастя, зради, кохання, вірності; виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності.

Обладнання: портрет І. Я.Франка, плакат з ілюстраціями, рушник, опорний конспект (додаток №1) , завдання для роботи в групах, аркуші самооцінки уроку (додаток №2).

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про драму Франка «Украдене щастя», розкриємо й проаналізуємо її зміст, дамо оцінку вчинкам героїв, з'ясуємо основні проблеми твору, які приведуть нас до розмови про кохання, зраду, сім'ю, щастя, моральні норми. Ви зробите висновки, висловите власні думки про те, що є щастя, сім'я, як ставитися до зради, що робити, коли це сталося, якою повинна бути сім'я.

2. Оголошення проблемних питань.

- Хто у кого вкрав щастя?

- Чи можна вкрасти щастя?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Розповісти про історію створення драми «Украдене щастя» (робота з опорним конспектом).

2. Фронтальна перевірка знань учнями основних сюжетних ліній драми (бліц-опитування).

          1) Назвіть дійових осіб драми.

          2) Скільки дій має п’єса?(5).

          3) Де відбуваються події й коли?(1870р.,с.Незваничі).

          4) Як склалася доля Анни?

          5) Якою була зустріч Михайла з Анною?

          6) У чому звинуватили Михайла?

          7) Як поводить себе Микола, дивлячись на те, як Анна зраджує?

          8) Чому Микола не може протистояти Михайлу?

          9)Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння Миколи?

.         3. Відповіді на контрольні питання (робота з опорним конспектом).

 - Чи можна сказати, що Анна й Михайло правильно поводилися в ситуації, що склалася?(І так, і ні. Вони мають право на кохання, але не треба було виставляти його на люди, ніби хизуватися тим, що ось вони які, нікого не соромляться).

 - Чи засуджує громада Анну, і як Михайло до цього ставиться? Чи міг щось зробити, щоб захистити її?(Громада засуджує Анну, люди обговорюють її поведінку. Михайло ж говорить, що «щастя довго не триває, щастя все - день, година, одна хвилина». А це все неправильно. Людина повинна думати не тільки про той день, коли живе, що вона робить, а й про майбутнє, і що воно, це, майбутнє, принесе).

 - Чи можна було уникнути вбивства? Чому так трапилося?(У народі вживають слова «любовний трикутник». Так склалася в трикутник доля трьох героїв. Треба було шукати вихід. Виходом стало вбивство. Микола ударом сокири руйнує цей трикутник, бо не бачить виходу. Герої повинні були подумати, поступитися один одному. Думати треба було про Анну, і, якщо вони її любили, вирішити, що для неї буде кращим).

4. Рольова гра «Суд над Миколою Задорожним».

(Суддя, секретар, захисник, свідки, Микола, Анна, обвинувачувач вибираються в класі.)

Секретар. Встати, суд іде.

Суддя. Суд у складі судді (прізвище учня) та секретаря (прізвище учня) починає засідання. Слухається справа громадянина Миколи Задорожного, який звинувачується в убивстві Михайла Гурмана. Слово має обвинувачувач (прізвище учня).

Обвинувачувач. Громадянин Микола Задорожний, що проживає в селі Незваничах, зарубав сокирою у себе в хаті жандарма Михайла Гурмана. Прощу шановний суд визнати громадянина Задорожного винним і призначити йому покарання за відповідною статтею.

Суддя. Слово має захисник (прізвище учня).

Захисник. Мій підзахисний Микола Задорожний проживає в селі разом зі своєю дружиною. Жандарм М. Гурман звабив його дружину, влаштувавши все так, що Миколу посадили до в'язниці. Він ударив сокирою Гурмана, але той був живий і сказав, що «вони не винні, що то він сам». Ще він подякував Миколі за це і сказав, що сам хотів таке зробити та рука не піднялася. Микола винний, але є кілька обставин, що пом'якшують його провину. Прошу викликати свідка, сусіду Олексу Бабича.

Суддя. Викликається свідок Олекса Бабич. Що маєте сказати у справі?

Бабич. Я вважаю, що Микола не винний у тому, що зробив, бо був у такому стані, що сам не знав, що з ним робиться.

Суддя. Поясніть, що ви маєте на увазі?

Бабич. Ми всі разом навчали Миколу бути сміливішим, не боятися Михайла, бути рішучішим, прогнати його, тобто показати, хто в хаті господар. От Микола і вдався до таких дій. Та й Анна винна в тому, що трапилося.

Суддя. Викликається свідок Анна Задорожна. Чи є з боку звинувачення?

Обвинувачувач. Громадянко Задорожна, розкажіть суду, у яких стосунках ви були з обома чоловіками?

Анна. Я вийшла заміж за Миколу молодою. Так хотіли мої брати, вони примусили мене, сказавши, що Михайло загинув. Я поважаю і поважала свого чоловіка, але любила тільки Михайла. Я теж винна, бо не змогла нічого з собою вдіяти, коли дізналася, що мій коханий живий. Я поступилася умовлянням Михайла, зрадила Миколу.

Захисник. Як ставився до вас Микола?

Анна. Микола любив мене, поважав. Він гарний чоловік. Ніколи не ображав, дослухався до моїх порад, допомагав в усьому.

Обвинувачувач. То чому ж ви зрадили його?

Анна. Я люблю і любила тільки Михайла. Я думала, що він загинув. Коли побачила його живим, сильним, красивим, молодим, старе згадалося, бо кохання не вмирає. Михайло завжди мав великий вплив на мене, тому і поступилася йому.

Обвинувачувач. У мене питання до громадянина Задорожного. Як трапилося так, що ви вбили?

Микола. Я людина смирна, але не міг більше бачити, як Михайло, кохаючи Анну, принижує її, насміхається з мене. Хіба то кохання, коли його виставляєш на люди, коли про людину, яку любиш, не думаєш. Михайло мав захистити Анну, а не виставляти свою і її любов на сміх людям. Він у мене украв щастя.

Суддя. Чи є питання до підсудного? Останнє слово надається Миколі Задорожному.

Микола. Я убив Гурмана. Я винен. Але хочу сказати, що то лише моя сокира ударила, а рукою керували обставини, у яких ми жили. У всіх нас було украдено щастя, і я хотів повернути його у свою сім'ю.

Суддя. Суд іде приймати рішення.

Секретар. Встати, суд іде.

Суддя. Оголошується вирок. Суд у складі судді (прізвище) та секретаря (прізвище) визнає Миколу Задорожного винним в убивстві. Враховуючи обставини, що пом'якшують його провину, призначає міру покарання умовно і звільняє в залі суду.

5. Коротке обговорення гри: чи згодні учні з вироком? Як би ви вирішили справу? Чому Гурман сказав: «Спасибі тобі! Ти зробив послугу, і я не гніваюсь на тебе. Я хотів і сам собі таке зробити, та якось рука не піднялася»?

6. Моделювання ситуації.

Юнак іде на службу до війська, дівчина закохалася в іншого. Ваші дії. Яке рішення приймете? (Учні висловлюють різні думки, та сходяться до одного - всяку справу треба вирішувати мирним шляхом.)

III. Робота щодо формування життєвих компетентностей

1. Робота в групах над написанням творів-мініатюр із запропонованих тем.

І група. Що таке щастя?

ІІ група. Чого навчила нас драма «Украдене щастя»?

ІІІ група. Як Франко спробував сокирою в руках Миколи розв'язати проблему украденого щастя?

          2. Продовжити речення (метод «Мікрофон»).

 - Щастя – це…

3 . Робота щодо викликання асоціативних вражень.

 Якби мені довелося зображати щастя, то це було б...

(Троє учнів біля дошки малюють щастя. Це може бути сонце, дім, квіти. Потім розповідають про складові щастя — сім'ю, здоров'я, професію, кохання, дружбу, гроші).

4. Бесіда з учнями.

 - Чому говоримо про щастя?(Це має пряме відношення до твору. Щастя - це любов, сім'я, коханий, взаєморозуміння, вірність) .

 - Чи можна вкрасти щастя? (Так, про це говориться у драмі. Зрада і є крадіжкою щастя).

 - Хто в кого вкрав щастя? Чи знайдемо справжнього винуватця

 крадіжки? (Діти встановлюють, що все так склалося, тому що суспільні відносини, бідність, прагнення до багатства і змусили людей порушити моральні норми.)

 - А які моральні норми порушені? (Вірність, відношення в сім'ї, взаємоповаг).

 - Чи можемо ми розв'язати проблему украденого щастя так, як показано у драмі? (Ні, людина має жити, бо життя - то найдорожчий скарб).

 - Щастя - це мить чи все життя? (Щастя це вічність. Любити значить думати про завтрашній день, про сім'ю, про дітей. Якщо жити одним днем, то можна порушити всі норми і закони. А так не можна).

 - Чи актуальна драма сьогодні? (Так, бо такі конфлікти часто виникають у сімї, зрада має місце і сьогодні і інколи закінчується вбивством, чого не повинно бути.)

          5.Аналіз висловлювань видатних людей про щастя.

          Оце і є бути щасливим – знайти самого себе.

Г. Сковорода

Життя дається не на довгий строк, і воно, само по собі, щонайбільше щастя.

С. Сергеєв-Ценський

Як мені даровано багато,

Скільки в мене щастя, чорт візьми!-

На землі сміятись і страждати,

Жити і любить поміж людьми!

В. Симоненко

 

IV. Підсумок обговорення

Учитель. Сьогодні на уроці ми відповіли на велику кількість питань, вирішили, що таке щастя, чи можна його вкрасти, коли є місце зраді. Життя - то великий вир, і в ньому треба орієнтуватися, знаходити виходи зі складних ситуацій. І я думаю, що ви чомусь навчилися, бо правильно зрозуміли ті проблеми, що розкриває Франко, уміло пов'язали їх із сьогоденням. Я вірю, що ви будете щасливими, коханими й ніколи не украдете щастя в іншої людини.

V. Заповнювання аркушів самооцінки уроку.

VІ. Домашнє завдання

Скласти твір «Любов - то, люди, діло непідсудне»( Ліна Костенко).

 

Додаток №1

Опорний конспект

«1. Загальні відомості про написання драми «Украдене щастя».

«Украдене щастя» - драма з сільського життя, вперше надрукована 1894 р. у львівській «Зорі». Того ж року заходом автора видана у Львові окремою книжкою. 1901 р. вона була видана вдруге у Львові, а в 1909 р. - втретє.

На літературному конкурсі у 1893 р. твір одержав третю премію. Спочатку драма І. Франка називалася «Жандарм», оскільки в її основу була покладена народна «Пісня про шандаря», записана в Лолині ще 1876 р. Але австрійська цензура не дозволила ставити драму на сцені під такою назвою і в такому вигляді, в якому вона була опублікована. Тоді письменник замінив жандарма листоношею, залишивши його тільки як епізодичну фігуру. У зміненому вигляді драма ніде не друкувалася.

Вперше «Украдене щастя» поставив на сцені Львівський народний театр 16 листопада 1893 р.

У Києві п'єса вперше з'явилася на сцені 1904 р. в театрі братів Тобілевичів.

Лише з 1913 р. театри почали ставити «Украдене щастя» за первісним,  текстом.

2. Опорна лексика. Цитати із драми.

«Чоловіка має доброго, тихого, роботящого, що трохи не молиться до тебе».

«Все знаю... Як тебе брати прибивали, за наймичку мали, між людей не пускали і вперш за наймита заміж випхали, ще й на посагу покривдили».

«А не гріх було дати мені слово, а потім вийти за другого? Не гріх украсти моє щастя?».

«А тобі що до того? Не твоє діло! Коли я такий нелюбий, то не питай мене ні про що».

«Вернувшись з війська, я продав землю і хату. Вступив до жандармів, ось уже три роки служу».

3. Контрольні запитання.

 - Чи можна сказати, що Анна й Михайло правильно поводилися у ситуації, що склалася?

 - Чи осуджує громада Анну, і як Михайло до цього ставиться? Чи він міг щось зробити, щоб захистити її?

 - Чи можна було уникнути вбивства? Чому так трапилося?

4. Учимося порівнювати (заповнити самостійно).

Михайло

Микола

молодий

підстаркуватий

красивий

не дуже симпатичний

сильний

слабосилий

сміливий

гарний сім'янин

любить Анну

любить Анну

поважає односельчан

зневажає людей

егоїстичний

 

5. Влучне слово Франка.

«Любов ніколи не загине».

«Добрий все бачить лише добре, підлий — лише підле в других»

«Хто сам себе опанував,

Найтяжчу річ він подолав».

6. Творче завдання.

Написати твір на тему «Любов - то, люди, діло непідсудне». (Ліна Костенко)

 

 

Додаток №2

Аркуш самооцінки уроку

Прізвище, ім’я___________________________________

_______________________________________________

1.Як я працював?

А) активно;

Б) активно, але припускався помилок;

В) не працював зовсім.

2. Як працювала підгрупа?

А) дружно;

Б) не всі активно;

В) в’яло, припускалися помилок.

3. Визначити, хто працював в групі найкраще?

_______________________________________________

4. Виставити собі оцінку за роботу на уроці.

_______________________________________________

5. Думка про урок.

А) було цікаво;

Б) не всі етапи уроку зацікавили;

В) урок був нудний.

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: borzna (29.11.2016)
Переглядів: 1918 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Корисні посилання
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz